Hatékony munkaerő-toborzás: megoldások, stratégiák

Magyarországon a foglalkoztatás továbbra is magas, de a munkanélküliek száma is enyhén nőtt az előző évhez képest. Több vállalat küzd jelenleg is jelentős munkaerőhiánnyal az ipar és termelés, a logisztika, az egészségügy, az IT és technológia valamint az építőipar területén. Minden iparágban érdemes azonban előre felkészülni egy hirtelen fellépő, vagy egyéb okok miatt várható munkaerő-igényre. Ezt egy vállalat akkor tudja hatékonyan megtenni, ha stratégiai munkaerő-tervezést alkalmaz.

Stratégiai szinten fel lehet készülni a várható munkaerő-igényre

A stratégiai munkaerő-tervezés célja, hogy a vállalat hosszú távon is biztosítani tudja a megfelelő számú és képzettségű munkaerőt. Ez egy strukturált folyamat, amely magában foglalja a jelenlegi munkaerő-állomány elemzését, a jövőbeli üzleti célok és igények meghatározását, a várható munkaerő-igény előrejelzését, a munkaerő-kínálat felmérését, a munkaerőhiány és többlet azonosítását, a stratégiai terv kidolgozását, majd a megvalósítást és az utánkövetést.

A HR szolgáltatók a munkaerő-tervezésben is segítik a vállalatokat
Munkaerő tervezés a HR szolgáltatók segítségével

A jelenlegi munkaerő-állomány elemzése esetén a legfontosabb vizsgálandó mutatók a létszám, az életkor, a képzettség, a fluktuáció mértéke, és a munkavállalók jelenlegi teljesítménye. Különösen fontos a kritikus pozíciók és kulcsmunkakörök azonosítása. A jövőbeli üzleti célok és igények meghatározásánál vizsgálni kell, hogy milyen irányba fejlődik a vállalat, milyen új kompetenciákra lehet a jövőben szükség. A munkaerő-igény előrejelzése esetén készülhet egy előzetes terv, hogy a jövőbeli célok teljesítéséhez milyen pozíciókra, mikor és mennyi emberre lesz szükség, illetve milyen készségekkel és tudással kell rendelkezniük a munkavállalóknak. Érdemes lehet megnézni, hogy milyen típusú munkaerőre lehet szükség 1,3 vagy 5 év múlva a vállalatnál.  A munkaerő-kínálat előrejelzéséhez meg kell vizsgálni a belső utánpótlás lehetőségeit (előléptetés, átképzés), illetve folyamatosan monitorozni kell a munkaerőpiaci és gazdasági trendeket az új munkavállalók megtalálásának érdekében. Azonosítani érdemes, hogy a vállalatnak melyek azok a területei, ahol munkaerőhiány várható és melyek azok, ahol esetleg munkaerő-többlettel lehet számolni. Mindezek figyelembevételével lehet kidolgozni egy munkaerő-igényekre szabott stratégiai akciótervet, amelynek megvalósítását folyamatosan monitorozni kell és szükség esetén alkalmazkodni a munkaerőpiaci változásokhoz.

A fellépő munkaerő-igény kezelése összetett feladat

A munkaerő-tervezés egy proaktív megközelítés, amely segít előre látni a szükséges készségeket, létszámot és szervezeti változásokat. A munkaerő-tervezéshez ma már számos analitikai, digitális és stratégiai eszköz áll rendelkezésre, amelyek segítenek a jelenlegi helyzet feltérképezésében, a jövőbeli igények előrejelzésében és a döntéshozatal támogatásában. Ezek az eszközök lehetnek szoftverek, módszertanok vagy vizuális segédeszközök. A toborzási stratégia fejlesztése kulcsfontosságú eleme a munkaerő-tervezésnek. Ennek része kell, hogy legyen a célzott toborzás, az employer branding és olyan külső együttműködések, amelyek keretében egyszerűbben juthat megfelelő munkaerőhöz a vállalat. Ilyen lehet például a szoros kapcsolat kiépítése oktatási intézményekkel: gyakornoki programok, duális képzések, friss diplomás együttműködések. Valamint profi HR-szolgáltatók és munkaerő-közvetítők bevonása, akik akár a rövid távú igényekre is rugalmasan tudnak belföldi, vagy külföldi munkaerőt biztosítani.

A várható munkaerő-igényre érdemes előre felkészülni
Kalkuláljunk a várható munkaerő-igénnyel

Ha egy vállalatnál munkaerő-igény keletkezik, többféle lehetőség áll rendelkezésére attól függően, hogy milyen gyorsan, milyen típusú munkakörben és milyen időtávra van szükség az új munkatársra. Lehetőség van a belső erőforrások mozgósítására: áthelyezni munkaerőt más részlegekből (belső mobilitás), ideiglenesen bővíteni a túlórákat vagy a részmunkaidőt, belső képzésekkel, átképzésekkel biztosítani a megfelelő munkavállalókat. Külső toborzás során a vállalat saját maga toborozhat munkaerőt, vagy megbízhat fejvadász, munkaerő-közvetítő, munkaerő-kölcsönző céget.

Munkaerő-igényre szabott toborzási gyakorlatok

Milyen esetben milyen toborzási technikát érdemes alkalmazni az nagyban függ attól, hogy milyen típusú munkakörre keresünk jelöltet. A legeredményesebbek: a dolgozói ajánlások, az online állásportálok és a közösségi média megfelelő, hatékony használata, a célzott online toborzási kampányok, a korábban említett oktatási intézményekkel történő együttműködések, a HR szolgáltatók, munkaerő-kölcsönző és munkaerő-közvetítő cégek bevonása. Emellett az employer branding tevékenységre folyamatosan hangsúlyt kell helyezni, munkaerő-igény jelentkezése esetén ugyanis a toborzás során kiemelt jelentősége lesz a vállalat megítélésének. Az átgondolt, jól felépített, folyamatos employer branding tevékenységnek köszönhetően sokkal könnyebben találhat munkavállalót egy vállalat.

A külsős HR partner lehet munkaerő-közvetítő ügynökség, mint amilyenek a fejvadász és HR tanácsadó cégek, vagy munkaerő-kölcsönző vállalkozás is. Munkaerő-közvetítés során a munkáltató a közvetítő céget azzal bízza meg, hogy keresse meg a legjobb jelölteket a nyitott pozíciókra.  A munkaerő-közvetítők tehát leginkább a kiválasztásban segítik a munkáltatókat. Minden olyan feladatot magukra vállalnak, amit a kiválasztás folyamata foglal magában: álláshirdetéseket készítenek, interjúztatnak és már csak valóban a legalkalmasabbnak ítélt jelölteket küldök tovább a munkáltatóhoz. Általában garanciát vállalnak a felvett munkavállalóra egy bizonyos időintervallumon belül. A legfontosabb, hogy a munkavállaló itt a munkáltatóval köt szerződést, a munkaerő-közvetítők valóban közvetítői szerepet látnak el.

Az employer branding kulcsfontosságú szerephez jut a toborzásban is
Fontos tényező a toborzásnál az employer branding

Munkaerő-toborzás munkaerő-kölcsönző céggel

A munkaerő-kölcsönző cégek jellemzően inkább kékgalléros munkavállalókat közvetítenek, de nem kizárólagosan. Sőt, egyre gyakoribb, hogy fehérgalléros munkaerőt kölcsönöznek a cégek. Rendszerint meghatározott időre közvetítik ki a munkavállalókat és a dolgozók nem kerülnek a cég állományába. A cégek munkaköri leírásának megfelelően a HR szolgáltató szűri a jelentkezőket, a gyakorlatuk, végzettségük, nyelvismeretük alapján. A toborzás mellett pedig a munkaerő-kölcsönző cégek minden kapcsolódó folyamatban támogatják a vállalatokat, cégeket a munkavállalók alkalmazásában. A kiválasztás mellett a munkaviszony létesítésével, megszüntetésével járó adminisztrációt, a bérszámfejtést, az állomány kezelést, szállásoltatási stb. feladatokat is elvégzik a vállalatok helyett. A munkaerő-kölcsönzés előnye továbbá  a rugalmas munkaerő-beosztás, a magasabb munkaerő-minőség és a szakértelem a külföldi munkaerő-kölcsönzés terén. A munkaerő kölcsönzés jogi keretei a visszaéléseket is megszüntetik. Magyarországon a munkaerő-közvetítést kormányrendelet szabályozza és jogilag is számos előírásnak kell megfelelni a közvetítő cégeknek.

Vendégmunkások, külföldi munkaerő-kölcsönzés

Speciális eset a külföldi munkaerő-kölcsönzés. Egy külső HR szolgáltató partner ilyenkor az időigényes toborzást is teljes egészében lebonyolítja. Külföldről munkaerőt behozni nagyon sok ismeretet és tapasztalatot igényel. Egy profi, minősített munkaerő-kölcsönző cég a folyamatot teljes egészében kezeli, erőforrásait erre összpontosítja, így a partnercégnek már csak a vendégmunkások betanítással kell foglalkoznia. Egy jó HR partnernek jók a kapcsolatai minden olyan hatósággal, nagykövetséggel, amelyek munkája elengedhetetlen a gyors ügyintézéshez. A toborzásban a HR szolgáltató tudja irányítani a kinti toborzó partnercéget, hogy tényleg a legalkalmasabb vendégmunkás jelölteket találja meg. Be tudja mutatni számukra a leendő munkahelyüket, szálláshelyeket és a juttatási csomagokat.

Külföldi vendégmunkásokat érdemes minősített munkaerő-kölcsönző cégeken keresztül alkalmazni
Egy minősített munkaerő-kölcsönző cég sokat segít a külföldi vendégmunkások foglalkoztatásában

A minősített munkaerő-kölcsönző cégek jelentősége a piacon

A minősített munkaerő-kölcsönző olyan magyar kölcsönző cégeket jelent, amelyek speciális engedélyt kaptak a magyar kormánytól. Ezek a cégek egyszerűbben, gyorsított eljárásban tudnak külföldi munkavállalókat behozni bizonyos országokból, természetesen a jogszabályban meghatározott feltételeket betartva. A minősített munkaerő-kölcsönző cégek külföldi, harmadik országbeli munkavállalókat is toborozhatnak. A minősített státusz a vállalatoknak garanciát jelent a profi, törvényeknek megfelelő munkaerő-kölcsönzésre. Amennyiben vállalata első körben csak belföldi toborzásban gondolkozik, mindenképpen profitál abból, ha erre a feladatra is minősített munkaerő-kölcsönző partnert választ. Sok esetben a közös munka belföldi kölcsönzéssel indul, de a piaci tendenciáknak és a gazdasági változásoknak megfelelően ez később kiegészül külföldi munkaerő igénnyel is. A minősített státuszt elérő és megtartó munkaerő-kölcsönző cégek pedig bármelyik igényt ki tudják elégíteni. A minősített munkaerő-kölcsönzésnek számos előnye van: gyors és hatékony toborzás, költségkímélőbb megoldás a saját toborzással szemben, kiterjedt kapcsolatrendszer, egyszerűbb adminisztráció a munkáltató számára.

A Jobtain 20 éves HR-piaci tapasztalata és stabil piaci jelenléte biztonságot jelent meglévő és leendő partnereinek. Filozófiánk, hogy nem csak szolgáltatóként működünk, hanem azon túlmenően is gondoskodunk partnereinkről, munkavállalóinkról.

Üzleti kapcsolatfelvétel

Amennyiben az Ön vállalatának munkaerőre van szüksége, töltse ki űrlapunkat!

Ha állást keres, kattintson ide!