Magyarországon a foglalkoztatás továbbra is magas, de a munkanélküliek száma is enyhén nőtt az előző évhez képest. Több vállalat küzd jelenleg is jelentős munkaerőhiánnyal az ipar és termelés, a logisztika, az egészségügy, az IT és technológia valamint az építőipar területén. Minden iparágban érdemes azonban előre felkészülni egy hirtelen fellépő, vagy egyéb okok miatt várható munkaerő-igényre. Ezt egy vállalat akkor tudja hatékonyan megtenni, ha stratégiai munkaerő-tervezést alkalmaz.
Stratégiai szinten fel lehet készülni a várható munkaerő-igényre
A stratégiai munkaerő-tervezés célja, hogy a vállalat hosszú távon is biztosítani tudja a megfelelő számú és képzettségű munkaerőt. Ez egy strukturált folyamat, amely magában foglalja a jelenlegi munkaerő-állomány elemzését, a jövőbeli üzleti célok és igények meghatározását, a várható munkaerő-igény előrejelzését, a munkaerő-kínálat felmérését, a munkaerőhiány és többlet azonosítását, a stratégiai terv kidolgozását, majd a megvalósítást és az utánkövetést.

A jelenlegi munkaerő-állomány elemzése esetén a legfontosabb vizsgálandó mutatók a létszám, az életkor, a képzettség, a fluktuáció mértéke, és a munkavállalók jelenlegi teljesítménye. Különösen fontos a kritikus pozíciók és kulcsmunkakörök azonosítása. A jövőbeli üzleti célok és igények meghatározásánál vizsgálni kell, hogy milyen irányba fejlődik a vállalat, milyen új kompetenciákra lehet a jövőben szükség. A munkaerő-igény előrejelzése esetén készülhet egy előzetes terv, hogy a jövőbeli célok teljesítéséhez milyen pozíciókra, mikor és mennyi emberre lesz szükség, illetve milyen készségekkel és tudással kell rendelkezniük a munkavállalóknak. Érdemes lehet megnézni, hogy milyen típusú munkaerőre lehet szükség 1,3 vagy 5 év múlva a vállalatnál. A munkaerő-kínálat előrejelzéséhez meg kell vizsgálni a belső utánpótlás lehetőségeit (előléptetés, átképzés), illetve folyamatosan monitorozni kell a munkaerőpiaci és gazdasági trendeket az új munkavállalók megtalálásának érdekében. Azonosítani érdemes, hogy a vállalatnak melyek azok a területei, ahol munkaerőhiány várható és melyek azok, ahol esetleg munkaerő-többlettel lehet számolni. Mindezek figyelembevételével lehet kidolgozni egy munkaerő-igényekre szabott stratégiai akciótervet, amelynek megvalósítását folyamatosan monitorozni kell és szükség esetén alkalmazkodni a munkaerőpiaci változásokhoz.
A fellépő munkaerő-igény kezelése összetett feladat
A munkaerő-tervezés egy proaktív megközelítés, amely segít előre látni a szükséges készségeket, létszámot és szervezeti változásokat. A munkaerő-tervezéshez ma már számos analitikai, digitális és stratégiai eszköz áll rendelkezésre, amelyek segítenek a jelenlegi helyzet feltérképezésében, a jövőbeli igények előrejelzésében és a döntéshozatal támogatásában. Ezek az eszközök lehetnek szoftverek, módszertanok vagy vizuális segédeszközök. A toborzási stratégia fejlesztése kulcsfontosságú eleme a munkaerő-tervezésnek. Ennek része kell, hogy legyen a célzott toborzás, az employer branding és olyan külső együttműködések, amelyek keretében egyszerűbben juthat megfelelő munkaerőhöz a vállalat. Ilyen lehet például a szoros kapcsolat kiépítése oktatási intézményekkel: gyakornoki programok, duális képzések, friss diplomás együttműködések. Valamint profi HR-szolgáltatók és munkaerő-közvetítők bevonása, akik akár a rövid távú igényekre is rugalmasan tudnak belföldi, vagy külföldi munkaerőt biztosítani.

Ha egy vállalatnál munkaerő-igény keletkezik, többféle lehetőség áll rendelkezésére attól függően, hogy milyen gyorsan, milyen típusú munkakörben és milyen időtávra van szükség az új munkatársra. Lehetőség van a belső erőforrások mozgósítására: áthelyezni munkaerőt más részlegekből (belső mobilitás), ideiglenesen bővíteni a túlórákat vagy a részmunkaidőt, belső képzésekkel, átképzésekkel biztosítani a megfelelő munkavállalókat. Külső toborzás során a vállalat saját maga toborozhat munkaerőt, vagy megbízhat fejvadász, munkaerő-közvetítő, munkaerő-kölcsönző céget.
Munkaerő-igényre szabott toborzási gyakorlatok
Milyen esetben milyen toborzási technikát érdemes alkalmazni az nagyban függ attól, hogy milyen típusú munkakörre keresünk jelöltet. A legeredményesebbek: a dolgozói ajánlások, az online állásportálok és a közösségi média megfelelő, hatékony használata, a célzott online toborzási kampányok, a korábban említett oktatási intézményekkel történő együttműködések, a HR szolgáltatók, munkaerő-kölcsönző és munkaerő-közvetítő cégek bevonása. Emellett az employer branding tevékenységre folyamatosan hangsúlyt kell helyezni, munkaerő-igény jelentkezése esetén ugyanis a toborzás során kiemelt jelentősége lesz a vállalat megítélésének. Az átgondolt, jól felépített, folyamatos employer branding tevékenységnek köszönhetően sokkal könnyebben találhat munkavállalót egy vállalat.
A külsős HR partner lehet munkaerő-közvetítő ügynökség, mint amilyenek a fejvadász és HR tanácsadó cégek, vagy munkaerő-kölcsönző vállalkozás is. Munkaerő-közvetítés során a munkáltató a közvetítő céget azzal bízza meg, hogy keresse meg a legjobb jelölteket a nyitott pozíciókra. A munkaerő-közvetítők tehát leginkább a kiválasztásban segítik a munkáltatókat. Minden olyan feladatot magukra vállalnak, amit a kiválasztás folyamata foglal magában: álláshirdetéseket készítenek, interjúztatnak és már csak valóban a legalkalmasabbnak ítélt jelölteket küldök tovább a munkáltatóhoz. Általában garanciát vállalnak a felvett munkavállalóra egy bizonyos időintervallumon belül. A legfontosabb, hogy a munkavállaló itt a munkáltatóval köt szerződést, a munkaerő-közvetítők valóban közvetítői szerepet látnak el.

Munkaerő-toborzás munkaerő-kölcsönző céggel
A munkaerő-kölcsönző cégek jellemzően inkább kékgalléros munkavállalókat közvetítenek, de nem kizárólagosan. Sőt, egyre gyakoribb, hogy fehérgalléros munkaerőt kölcsönöznek a cégek. Rendszerint meghatározott időre közvetítik ki a munkavállalókat és a dolgozók nem kerülnek a cég állományába. A cégek munkaköri leírásának megfelelően a HR szolgáltató szűri a jelentkezőket, a gyakorlatuk, végzettségük, nyelvismeretük alapján. A toborzás mellett pedig a munkaerő-kölcsönző cégek minden kapcsolódó folyamatban támogatják a vállalatokat, cégeket a munkavállalók alkalmazásában. A kiválasztás mellett a munkaviszony létesítésével, megszüntetésével járó adminisztrációt, a bérszámfejtést, az állomány kezelést, szállásoltatási stb. feladatokat is elvégzik a vállalatok helyett. A munkaerő-kölcsönzés előnye továbbá a rugalmas munkaerő-beosztás, a magasabb munkaerő-minőség és a szakértelem a külföldi munkaerő-kölcsönzés terén. A munkaerő kölcsönzés jogi keretei a visszaéléseket is megszüntetik. Magyarországon a munkaerő-közvetítést kormányrendelet szabályozza és jogilag is számos előírásnak kell megfelelni a közvetítő cégeknek.
Vendégmunkások, külföldi munkaerő-kölcsönzés
Speciális eset a külföldi munkaerő-kölcsönzés. Egy külső HR szolgáltató partner ilyenkor az időigényes toborzást is teljes egészében lebonyolítja. Külföldről munkaerőt behozni nagyon sok ismeretet és tapasztalatot igényel. Egy profi, minősített munkaerő-kölcsönző cég a folyamatot teljes egészében kezeli, erőforrásait erre összpontosítja, így a partnercégnek már csak a vendégmunkások betanítással kell foglalkoznia. Egy jó HR partnernek jók a kapcsolatai minden olyan hatósággal, nagykövetséggel, amelyek munkája elengedhetetlen a gyors ügyintézéshez. A toborzásban a HR szolgáltató tudja irányítani a kinti toborzó partnercéget, hogy tényleg a legalkalmasabb vendégmunkás jelölteket találja meg. Be tudja mutatni számukra a leendő munkahelyüket, szálláshelyeket és a juttatási csomagokat.

A minősített munkaerő-kölcsönző cégek jelentősége a piacon
A minősített munkaerő-kölcsönző olyan magyar kölcsönző cégeket jelent, amelyek speciális engedélyt kaptak a magyar kormánytól. Ezek a cégek egyszerűbben, gyorsított eljárásban tudnak külföldi munkavállalókat behozni bizonyos országokból, természetesen a jogszabályban meghatározott feltételeket betartva. A minősített munkaerő-kölcsönző cégek külföldi, harmadik országbeli munkavállalókat is toborozhatnak. A minősített státusz a vállalatoknak garanciát jelent a profi, törvényeknek megfelelő munkaerő-kölcsönzésre. Amennyiben vállalata első körben csak belföldi toborzásban gondolkozik, mindenképpen profitál abból, ha erre a feladatra is minősített munkaerő-kölcsönző partnert választ. Sok esetben a közös munka belföldi kölcsönzéssel indul, de a piaci tendenciáknak és a gazdasági változásoknak megfelelően ez később kiegészül külföldi munkaerő igénnyel is. A minősített státuszt elérő és megtartó munkaerő-kölcsönző cégek pedig bármelyik igényt ki tudják elégíteni. A minősített munkaerő-kölcsönzésnek számos előnye van: gyors és hatékony toborzás, költségkímélőbb megoldás a saját toborzással szemben, kiterjedt kapcsolatrendszer, egyszerűbb adminisztráció a munkáltató számára.