HR munkatársként kiemelt feladat a munkavállalók hatékony munkavégzésének támogatása. Különösen fontos a vezetők motiválása. Az Achievers Workforce Institute (AWI) egyik friss kutatásából kiderült, az alkalmazottak 75%-a véli úgy, hogy vezetőik nem hatékonyak. A munkavállalók és a menedzsereik közötti kapcsolat pedig rendkívül lényeges szerepet játszik a munkahelyi elégedettség meghatározásában. A kutatás továbbá megállapította, hogy minél hatékonyabb egy vezető, az általa irányított csapatban annál erősebb az összetartozás érzés és annál eredményesebbek.
Mindez jelentős következményekkel jár a szervezetre és annak kultúrájára nézve, beleértve a munkahelyi morál romlását, valamint a termelékenység és a forgalom csökkenését. A HR csapat kiemelt feladata tehát a vezető pozíciókban dolgozó munkatársak motiválása, megfelelő támogatása, hogy hatékonyan irányíthassák csapatukat.

A hatékony vezetők alkalmazottai boldogabbak és eredményesebbek
A vezetők rendkívül aktív szerepet játszanak a pozitív munkakörnyezet megteremtésében és fenntartásában. A kutatások azt mutatják, hogy a boldog alkalmazottak termelékenyebbek, kreatívabbak és lojálisabbak.
A vezetők egyik kulcsfeladata továbbá, hogy segítsék csapattársaikat szakmailag és személyesen is fejlődni. A menedzsereknek átgondolt, folyamatos képzésre és támogatásra van szükségük ahhoz, hogy hatékonyan tudják vezetni csapataikat. Enélkül nagyobb valószínűséggel küzdenek olyan problémákkal, mint a rossz kommunikáció és a helytelen konfliktuskezelés. Ezek pedig negatív munkavállalói morálhoz, az elkötelezettség csökkenéséhez, valamint diszfunkcionális csapatdinamikához vezethetnek.
Az AWI tanulmánya alapján a vezetők mintegy ötöde véli úgy, hogy nem részesült soha megfelelő vezetői képzésben vállalatánál. A HR-nek kiemelt hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a vezető pozíciókban dolgozó munkatársaik számára következetes képzést, egyértelmű sikermutatókat, hatékony visszajelzést és karrierfejlesztési folyamatokat biztosítson a cég.

Egy jó vezető befogadó környezetet teremt
A hatékony vezetők nemcsak a feladatok hatékony elvégzését biztosítják, hanem elősegítik az inkluzivitás és a sokszínűség kultúráját is. A befogadó közeg megteremtése kulcsfontosságú, mert összehozza a különböző háttérrel, tapasztalattal és perspektívával rendelkező embereket, ami kreatívabb problémamegoldáshoz és jobb döntéshozatalhoz vezethet.
Amikor a vezetők az elfogadást helyezik előtérbe, aktívan keresik a különböző nézőpontokat, egyenlő esélyeket biztosítanak, és olyan környezetet teremtenek, ahol mindenki valóban úgy érzi, hogy értékelik és meghallgatják. Az empátia elengedhetetlen egy munkahelyen és a vezetőknek kiemelten aktív szerepük van abban, hogy ez mennyire érvényesül egy munkakörnyezetben.
Kiemelt HR feladatok a vezető-támogatásban:
- Biztosítson átfogó képzést a vezetőknek! A képzési programokban fókuszáljon az alábbi területekre: coaching, szakmai fejlődés, elismerés és kapcsolattartás
- Gyűjtsön visszajelzéseket, és rendszeresen végezzen teljesítményértékeléseket – és ami a legfontosabb, cselekedjen is a visszajelzések alapján!
- Helyezzen hangsúlyt a munka és a magánélet közötti egyensúly és a munkavállalók jóllétének támogatására a vezetők körében is
- Ösztönözze a nyílt kommunikációt, ahol az alkalmazottak félelem nélkül hangot adhatnak aggodalmaiknak, elmondhatják véleményüket